Com um beijo!

Lizbonlu bir kadın Teresa… Istanbul gibi hüzünlü bir şehir Lizbon. Biz nasıl iki kıtayı birleştiren bir şehirde yaşıyorsak, onlar da Avrupa’nın okyanusla buluştuğu bir şehirdeler. İki haliç, iki eski imparatorluk. Dile kolay…

[symple_tabgroup]
[symple_tab title=”Türkçe”]

Ve geldi! Madredeus’un vokali kristal sesli ya da bizim deyişimizle krizantem sesli  Teresa Salgueiro, solo albümü O Mistério ile 2 senedir turnesine devam ediyor bugün de Istanbul’daydı. Kısacık saçları, siyah kruvaze elbisesiyle göz dolduruyordu. 5 kişilik bir ekip vardı sahnede… Akordeon çalan Carisa Marcelino ise bana epey Souad Massi’yi andırdı.

Çok yumuşak tizleri var Teresa’nın, sesi bana bebeksi geliyor. Bazen de sanki bir arya söylüyormuş gibi…20 yıl kadar Madredeus’da vokallik yapmış. Hayatımın yarısı yani diyerek Madredeus’dan da bir parça söylemeden geçmedi tabii. İlk önce Guittarra ‘yı, biste ise Madredeus’un en ünlü şarkısı “O Pastor”u tercih etti.

Bir şarkısının ülkesinden gitmek zorunda olanlarla ilgili olduğunu söyledi; biliyorsunuz Portekiz okyanus ülkesi olmasından dolayı denizciliği ile uzaklara yelken açan  ve birçok sömürge edinmiş bir ülke. Bu yüzyıllar içerisinde birçok erkek gemilerle farklı diyarlar uğruna memleketini terk etti. Ardında kalan kadınlara ise onları özlemle anmak, arkalarından yas tutmak kaldı. Portekiz’in folk müziğinin temelini oluşturan Fado yani kader  ve ana duygusu “saudade” yani hasret…

Albümünün felsefesinden bahsetti uzunca Teresa, hayata bakış açısını müziğe albümleriyle yansıtmaya çalıştığını anlattı. Anladığım kadarıyla epey dindar biri. İnsanların her söylediği kelimeden hatta yaptıkları her mimikten sorumlu olduklarını ve bu ufak şeylerle bile insanlığın değişebileceğini vurguladı. İnsanlar nasıl olsa “yaratılmış”lardı. Enstürmantel olan “Nuvens / Bulutlar” parçasını anlatırken ise, cennette açılan kapılar diye bahsetti. Oldukça başarılı bir parçaydı.

Teresa, Lizbon şehrinden; o da dem vurdu Lizbon – Istanbul benzerliğinden. Haliçli, köprülü, içinde bir sürü kültüre ev sahipliği yapmış iki şehir. Yalnız biri okyanusa açılıyor, diğeri ise Avrupa-Asya kesişimine. En büyük farkları da bu sanırım.

Albümlerinin yanısıra efsanevi Portekiz müzisyenlerinden parçalara yer verdi. İlk önce Amalia Rodrigues ile başladı; Carlos Paredes ile devam etti ve Zeca Afonso ile ustaları anmayı sonlandırdı.  Amalia Rodrigues’ten Barco Negro / Siyah Gemi yorumunu aşağıda izleyebilirsiniz.

A Mascara/ Maske  isimli şarkısını epey düşündürücü buldum. Bu şarkı  insanların söyledikleri ve aslında söylemek istedikleriyle ilgiliymiş. Ara koydukları maskelerle…

Son olarak da benim albümden en çok etkilendiğim “A Estrada”…
[/symple_tab]
[symple_tab title=”English”]

Finally there she is, former Madredeus vocalist Teresa Salgueiro was in Istanbul again, promoting her solo album O Mistério. With short black hair and double-breasted black dress she was definitely impressive. There were 5 musicians including her on the stage; the accordionist Carisa Marcelino resembles Souad Massi a lot.

Teresa has a very soft voice; I would even call it baby-like despite being over 45. And sometimes it makes you feel as if you are listening to an aria.  Teresa spent half of her life as the vocalist of Madredeus, so she wanted commemorate the band with “Guittarra”. Also, on her encore she sang Madredeus’ most popular song “O Pastor”.

She mentioned a song in her new album is about the ones who had to leave their countries. At first I thought she was talking about refugees but I was wrong. Of course, it was the sailors and fado story again J You know, being an oceanic country Portuguese men sailed a lot. Not only sailed, discovered, imprisoned and also colonized. So the women whom they left behind mourned after them with songs. This is what made Fado today, Portuguese folk music: Fado = fate, and saudade = yearning.

She explained the philosophy of O Mistério, it has become an album where she reflected her attitude to life. As far as I have understood she is a religious person. She mentioned that each person is responsible for each word coming out of his/her mouth even for the gestures. All these small things can change humanity. As we, humans are created. She described the instrumental song Nuvens/Clouds as the gates of the heaven. It was really a wonderful song.

Being from Lisbon, she also compared Istanbul with her homeland. Both with bridges and estuaries, both hosted many cultures for centuries. However one is by the ocean, other is the intersection point of Europe & Asia.

Besides her album, she included some legendary Portuguese musicians in her repertoire such as Amalia Rodrigues, Carlos Paredes and Zeca Afonso. You can watch her Barco Negro / Black Boat interpretation below.

A Mascara/ The mask  song made me think. This song is about what people say and what they actually want to say and how they mask their words.

Finally, my favorite from the album, “ A  Estrada” (watch below)
[/symple_tab]
[/symple_tabgroup]

 

[soundcloud id=’42538186′ comments=’false’ color=’#ff0094′]

Tweet about this on TwitterShare on Facebook5Share on Google+0Email this to someone
Written by EGe

Leave a Reply

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir